Batman z Mafry

Trzeci tydzien stazu i poczatek czwartego byly poswiecone bardzo konkretnej pracy i konkretnym obowiazkom, zarowno takim, ktore wynalazlem sam dla siebie, jak i takim, ktore wynikaly z biezacych prac. Dla tutejszych wolontariuszy przygotowalem ankiete (przetlumaczona przez Sonie z Dzialu Edukacji z angielskiego na portugalski), poniewaz nie ze wszystkimi moglbym prozmawiac, poza tym zawsze to beda twarde dane mozliwe do porownania. Po trzech dniach mam juz 9 ankiet wypelnionych i pierwsze wnioski z tego wynikajace, licze na kolejne zanim wyjade. Do badania opinii lokalnej na temat palacu w Mafrze wykorzystalem lokalna kawiarnie-bar-piekarnie, gdzie jak wynika z moich obserwacji i rozmow przychodzi w miare przekrojowo duza czesc spoleczenstwa tego miasteczka. Poprosilem obsluge tegoz miejsca, by poza godzinami szczytu dawali klientom niewielkie ankiety z doslownie kilkoma pytaniami, ktore mozna wypelnic w ciagu minuty podczas picia kawy. Akcja trwa, ciekawy jestem, czy sie powiedzie i ile ankiet dostane z powrotem. I co ludzie napisza. Szkoda, ze takiego miejsca nie ma w Wilanowie, gdzie tak duzo ludzi wpadaloby codziennie lub prawie codziennie. A moze sie myle?

Ponadto w zeszlym tygodniu pracowalismy nad strona internetowa Mafry, rozmowy byly dlugie i tworcze, ostatecznie napisalem kilka stron podsumowania naszych wnioskow i moich opinii jak mozna by to zrobic, podrzucajac przyklady innych stron, w tym oczywiscie nieco naszej, wilanowskiej. Bardzo ciekawa i udana byla rowniez wymiana pomyslow z Fernanda Santos na muzeum rzezby dla osob niewidomych. Udalo sie zrobic duzy krok w ulozeniu narracji z wybranych rzezb. Na ostatnie dni stazu mysle, ze warto jeszcze bedzie pomyslec chwile nad hitami Mafry, ktore mozna eksponowac na stronie internetowej i ktore moglyby wzmocnic stala ekspozycja.

W piatek zas znalazlem sie znow w Sintrze, tym razem w Palacio da Pena. To bardzo bliski nam pod wzgledem wyzwan i problemow palac, a wspolpraca na pewno nie zakonczy sie na tradycyjnej wymianie publikacji muzealnych, tym bardziej, ze w Palacio da Pena mysla nad ARRE. Poza tym czesc palacu jest XIX-wieczna wersja (rekonstrukcja, dostosowaniem, interpretacja… wszystkim po trochu) wczesniejszego klasztoru… To oczywiscie historycznie daleka analogia, ale sluchajac szczegolowych uwag co chwila przychodzil mi na mysl Wilanow, jako XIX-wieczne muzeum poswiecone palacowi Jana III. Co wybrac – starsza warstwe, czy mlodsza i jak to opowiedziec, by zrozumiala to publicznosc? Jesli oryginalny kruzganek klasztoru wlaczono pozniej w palac i przeszklono arkady, zeby we wnetrzach bylo cieplej to teraz powinno sie zostawic ten kruzganek w wersji pierwotnej, bez szyb, czy w wersji XIX-wiecznej, z szybami? Pytanie z conajmniej kilkoma mozliwymi odpowiedziami. W Palacio da Pena duzy nacisk kladzie sie rowniez na kwestie interpretacji i dostosowania wiedzy o miejscu do mozliwosci, potrzeb i wiedzy odbiorcy. Jakos przeciez trzeba wyjasnic skad te szyby (albo dlaczego ich nie ma). Pozniej odwiedzilem kolejna rezydencja, Quinta da Regaleira… ale zamiast opisu zamieszcze juz tylko zdjecie.

Jakis czas poswiecilem rowniez na zglebianiu tajemnic biblioteki, gdzie 300-letnie a nawet starsze ksiegi sa znakomicie zachowane. Tereza, szefowa Biblioteki w Mafrze, tlumaczy, ze to z powodu trzech czynnikow: nieznacznych i bardzo stopniowych zmian temperatur w ciagu roku, drewnianych szaf wchlaniajacych wilgoc oraz… nietoperzy. Nietoperze mieszkajace bowiem ‘gdzies w palacu’ skutecznie pracuja na stanowisku konserwatorow papieru i tepia wszystkie szkodniki, ktore moglyby zagrozic ksiazkom. Sa to znakomici, niekonfliktowi, wyspecjalizowani i darmowi pracownicy. Czyli jednak idealny pracownik istnieje.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s