atrakcyjny kaganek

Zatem dzisiaj Poldi zapraszał rodziny na Faschingsfest. Dzieci mogły powędrować  po pałacu, uczestniczyć  w warsztatach tańca dawnego (całe rodziny zawzięcie ćwiczyły kadryla), grach ruchowych (KIMU ma do dyspozycji kilka sal edukacyjnych), robić balonikowe zwierzątka i zajadać Krapfen.

Z porównania naszej i KIMU oferty edukacyjnej oraz zasad działania samej instytucji wynikają rozliczne obserwacje. Porównanie nie zawsze ma na celu ukazanie, że coś jest lepsze lub gorsze. Raczej, że podejście do tworzenia oferty edukacyjnej, organizacji, logistyki i promocji może być po prostu różne. Czasem działając korzystamy z jednej wypracowanej ścieżki, zapominamy, że można działać inaczej. Nie chodzi o to, by wszystko zmieniać, ale żeby budować postawę otwartości tak, by w spósob bardziej elastyczny szukać rozwiązań dla nowych wyzwań edukacyjnych. To tyle jeżeli chodzi o misiologię, a teraz trochę konkretów:
Oferta Schönbrunnu skierowna jest przede wszystkim do dzieci od 5 do 10 roku życia. Podstawowa oferta ma na celu popularyzację wiedzy o obyczajach z czasów Marii Teresy i okresu Franciszka Józefa. Wilanowska oferta jest niewątpliwie szersza, porusza wiecej tematów i pozwala zgłębić wybrane zagadnienia historyczne i przyrodnicze . Jest to także związane z tym, iż tematy lekcji dostosowane są także do młodzieży gimnazjalnej i licealnej, która często korzysta z proponowanych przez Wilanow zajeć. W Schönbrunnie gimnazjalista może wziąć udział w oprowadzaniu lub w zajęciach poświeconym habsburskim mariażom (uczestnicy zajeć odgrywają role postaci historycznych i przedstawiają się klasie opowiadając o  losach bohaterow, których reprezentują). Budując program edukacyjny dla Wilanowa staraliśmy się zawsze dostosować go do programu szkolnego, tak by mogł on dopełniać proces oświatowy. Umożliwić skonfrontowanie pojęć pojawiających się na lekcjach z substancją zabytkową i przyrodniczą. W Schönbrunnie program ma być przede wszyskim atrakcyjny. Bilety za wejście do pałacu dla dzieci są znacznie tańsze niż koszt wstępu dla dorosłych, stąd trudno oczekiwać, by KIMU przynosiło takie zyski jak klasyczne zwiedzanie. Mimo to, dużą wagę przykłada się tu do kwestii zbilansowania się nakładów i zyskówa  z oferty edukacyjnej. Przygotowanie nowych zajeć jest drogie, tak samo jak u nas, maksymalizuje się wiec wysiłki, by korzystać z opracowanej już wcześniej oferty. Warsztaty przygotowane na potrzeby wystaw czasowach są nastepnie adoptowane do potrzeb ekspozycji stałej.

Przygladając się wilanowskiej ofercie i Schönbrunnu mam nastepujace dylematy. Czy mniejsza, acz zwarta oferta pozwala się lepiej promować? Czy trzeba mieć bogaty i bardzo zróżnicowany tematycznie program, żeby przyciągnąć rzesze uczniów i oczarować edukacyjnie nauczycieli? Czy bardziej zależy nam na zabawie czy na oświacie? Jak przystało na idealistkę muzealniczkę,  ja głosuję za kagankiem oświaty, acz w atrakcyjnej formie.

2 komentarze do “atrakcyjny kaganek

  1. Trafiłem na ten blog zainteresowawszy się programem LdV. Z chęcią przejrzałem jego zawartość, bo odbywałem w czasie studiów praktyki konserwatorskie z malarstwa ściennego właśnie w Muzeum w Wilanowie. Pozdrawiam koleżanki i kolegów po fachu.

  2. I would really like so that you can we appreciate you
    the actual efforts you earn in writing this
    article. I am hoping the same best product from you in the
    foreseeable future as well. Actually your innovative composing expertise offers
    influenced me to begin my own , personal BlogEngine blog now.

    Really the running a blog is actually dispersing the
    wings quickly. Your own write up can be a fine
    illustration of that.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s