Biegiem przez Poczdam

20130719_090256

Schloss Charlottenburg/Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Brandenburg/fot. A. Grabiński

Poczdam to piękne miasto. Wydawać by się mogło, że to tylko małe miasteczko na przedmieściach Berlina, ale to nieprawda. Mieszka tutaj 160 000 osób, no i jest to stolica Brandenburgii, więc znaczenie kulturowe i polityczne jest ogromne. Najważniejsze miejsca zwiedziłem tutaj biegiem. I to dosłownie 🙂 W pierwszym tygodniu okazało się, że p. Gerd Schurig (opiekun Julii z Działu Ogrodowego) jest zapalonym biegaczem. Kiedy dowiedział się, że ja też trochę biegam to zaproponował, że pokaże mi tutaj świetne miejsca do biegania. W sumie biegaliśmy wspólnie 4 razy i muszę przyznać, że to było najlepszy guided tour jaki mogłem mieć. Dzięki temu wiem jak słynny architekt krajobrazu Lenne oprowadzał swoich gości po Parku Sanssouci, jak Berliński Mur przecinał niektóre parki w północnej części Poczdamu, jak pracują stare pompownie dostarczające wodę do fontann i podlewania, gdzie polowali Cesarze Niemieccy oraz gdzie mieściła się fabryka sterowców, a także wiele innych ciekawostek. Trasy są tutaj niesamowicie malownicze: parki historyczne, lasy, stare uliczki, nowe ścieżki rowerowe, rzeka, jeziora. Naprawdę polecam.

Ostatni tydzień stażu upłynął mi na współpracy z p. Heinerem Krelligiem, który koordynuje nowy projekt na temat konserwacji ogrodów historycznych. SPSG planuje w przyszłym roku zorganizować dużą konferencję na ten temat i opublikować książkę. Ja zostałem poproszony o przygotowanie listy najważniejszych ogrodów historycznych w Polsce oraz znalezienie kontaktów do osób, które się nimi opiekują. W ostatnim tygodniu wziąłem również udział w bardzo ciekawym spotkaniu dla prasy, na temat rozpoczęcia prac konserwatorskich w Sali Marmurowej i w Grocie w Neues Palais. To było naprawdę duże przeżycie ponieważ mogliśmy wejść na rusztowania i z bardzo bliska zobaczyć wszystko co się obecnie dzieje w pałacu. W sumie pojawiło się na tym spotkaniu ok. 15 dziennikarzy, czego efektem była spora liczba publikacji następnego dnia. W tym miejscu należy dodać, że obecnie Fundacja prowadzi bardzo wiele projektów konserwatorsko-inwestycyjnych w swoich obiektach, a wszystkie są częścią tzw. „Masterplanu”. Jest to wielki projekt, który rozpoczął się w 2008 roku i potrwa do roku 2017, na który Fundacja otrzymała wsparcie od Rządu Niemieckiego oraz Landu Brandenburgia i Landu Berlin na łączną kwotę 155 mln euro.

To były bardzo intensywne 4 tygodnie, które minęły niezwykle szybko. Chciałbym móc napisać więcej o tym wszystkim, ale jakoś nie starczyło czasu. Kończy się mój staż, jednak z pewnością nie kończy się współpraca z pracownikami Fundacji Pruskie Pałace i Ogrody Berlin-Brandenburg. Cieszę się, że mogłem tutaj być, poznawać nowe miejsca i ludzi.

Skomentuj

